There’s a rumor going around that Harley-Davidson is working on a water-cooled, four cylinder, v-twin motor with a displacement somewhere between 1,300cc and 1,600cc. The good, the bad, and the ugly after the jump.
มีข่าวลือว่า HD กำลังแอบซุ่มเพาะกาย ด้วยเจ้าเครื่องที่มีขนาด 1300 - 1600 ซีซ๊ โดยเครื่องทีว่า เป็นเครื่องมีหม้อน้ำ แถมมี 4สูบ แต่ยังคงเอกลักษณ์ Vtwin
Supposedly, the heads of the motor are set at 72º, which is halfway between the bulkier but smoother running 90º setup, and the more traditional 45º setup used on the current Harley Twin Cam and Evo engines. What is especially interesting about this rumor is that each crankshaft throw is to be split 18oº either side of the throw centerline, so that the resulting piston configuration emulates a 90º engine. This arrangement could be in an effort to retain the “Harley” sound of the bike, which the company once tried to trademark.
สมมตินะครับว่า สมมติ หัวเครื่องแต่ละข้าง กางออกที่ 72องศา มันจะอยู่ตรงกลางพอดีๆ ซึ่งวิ่งได้เรียบรื่นกว่าเจ้าเครื่องเก่าที่กางด้วยมุม 90องศา เครื่องทวินแคมและอีโวที่ทำมุม 45องศา สิ่งที่น่าสนใจเป้นพิเศษในข่าวลือนี้คือ เพลาข้อเหวี่ยง จะกาง 180 องศาเป็นแนวนอน ซึ่งจะทำให้ลูกสูบกางออกที่ 90 องศาพอดีแป๊ะๆ เลย ซึ่งยังจะทำให้ HD นั้นมีสุ่มเสียงที่หวงแหนอนุรักษ์กันได้ต่อไป
It seems hard to imagine how this rumor could be true if the final application of the motor is to be on a Harley-Davidson cruiser. A complete departure from an air-cooled, v-twin motor is sure to sour the taste with many die hard Harley riders. However, we can perhaps see this application in a “sportier” cruiser model, similar to the V-Rod, that is aimed to extend Harley’s product line beyond its current loyal fan base. This notion is something the company should seriously consider doing, but so far has had a less than stellar time achieving with the VRSC model line. The brand extension is more palatable, but would still be a big step for the Milwaukee based manufacturer, who had an up-hill battle when simply proposing the Porsche design V-Rod motor.
มันเป็นการยากนะที่จะจิตนาการว่าข่าวลือนี้จะเป็นจริงได้แค่ไหนว่าเครื่องตัวนี้จะถูกติดตั้งบน ครูสเซอร์ เครื่องหม้อน้ำ เป้นอะไรที่ขวางหูขวางตาพวกแฟนพันธ์แท้เป็นอย่างมาก อย่างไรก็ดี เราก็หวังว่าจะได้เห้นไอ้เจ้าเครื่องนี้เป้นอะไรที่ เป็น สปอร์ตครูซเซอร์มากกว่า และใกล้เคียง VROD ซึ่งน่าจะเป้นการขยายสายผลิตภัณฑ์ไปสู่กลุ่มเป้าหมายอื่นๆ ข้อสังเกตุเล็กๆนี้จะเห้นได้ว่า HD ได้ไคร่ครวณแล้วว่าทำอะไรอยู่ โดยพิจารณาจาก VROD เป็นหลัก
What we’re more inclined to believe is that the motor could be destined for a different mark under Harley’s control, either Buell or a new brand of motorcycle not yet disclosed. Time will tell both if this rumor should pane out to be truth, and what the final details are.
แต่เราเชื่อว่า เครื่องตัวนี้อาจไม่ได้ถูกทำมาเพื่อรถ HD อย่างจริงจัง อาจเป้นอะไรก็ได้ ยี่ห้ออะไรก็ได้ที่ HD ได้จัดสรรเอาไว้ เวลาเท่านั้นที่จะบอกได้ว่า ข่าวลือนี้เป้นจริงแค่ไหน และ รายละเอียดสุดท้ายคืออะไร
Source: Moto123
แหล่งที่มา
http://www.asphaltandrubber.com/rumors/v4-harleydavidson/ปปล. จะพยายามหาข่าวแปลกๆบ้าๆบอๆ ของ HD มาให้ใหม่นะครับ